happy

5 tips om je gewicht te verliezen en te behouden!

#1 Eet niet te weinig

Als je te weinig eet dan past je lichaam zich aan door de stofwisseling te verlagen. Dat is erg vervelend want dat betekend dat je steeds minder moet gaan eten om iets af te vallen. Stop je uiteindelijk met je dieet dan wordt alles wat je daarna eet direct opgeslagen, omdat je stofwisseling zo laag is. Naast dat je stofwisseling wordt vertraagd verlies je ook je spierweefsel en dat is natuurlijk super zonde, vooral als je ook lekker aan het sporten bent. Vergeet diëten en ga verstandig eten!

#2 Verhoog jouw stofwisseling

Hoe sneller jouw stofwisseling, des te gemakkelijker je afvalt! Wil jij je stofwisseling verhogen zorg er dan voor dat je ten eerste voldoende voedingsstoffen binnen krijgt. Eet regelmatig waardoor je spijsvertering en je stofwisseling aan de gang blijven.

#3 Bouw spiermassa op

Door meer spiermassa aan te maken verlies je vetmassa. In spiermassa vind stofwisseling plaats en in vetmassa niet. Wil je dus afvallen zet je spieren aan het werk! Je hoeft echt niet meteen 4 x per week naar de sportschool. Krachttraining thuis of lekker wandelen of fietsen is al heel goed. Zoek iets wat je leuk vind en wat je kan volhouden.

#4 Eet volgens de Schijf van Vijf

De schijf van vijf geeft aan hoe wij onze maaltijden het beste kunnen gebruiken. Als je eet volgens de Schijf dan eet je Koolhydraten, vetten en eiwitten. Deze macronutriënten zorgen ervoor dat je alle benodigde voedingsstoffen, vitamines en mineralen binnen krijgt die jij nodig hebt op een dag. Maak je maaltijden zo complex mogelijk zodat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft.

#5 Verminder stress

Als je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, als je voldoende ontspant en slaapt dan vermijd je de stresshormonen. Deze stress hormonen zorgen ervoor dat je vaker honger krijgt of dat je vet opslaat in plaats van verbrand en dat wil je natuurlijk niet. Naast gezonde voeding en bewegen is stress verminderen dus een hele belangrijke. Pak eens een leuk boek, maak een avondwandeling of plan eens een avondje uit met een vriendin. Je voelt je niet alleen beter, het is ook nog eens goed voor je!

Vind jij het lastig om gewicht kwijt te raken? Of vind jij het een uitdaging om het behaalde gewicht vast te houden? Neem contact met mij op om hier eens over door te praten of een afspraak in te plannen.

vakantiefoto duitsland

Niet perfect maar wel erg leuk!

Inmiddels zijn ook wij weer een paar dagen terug in het land en hebben we de Zeeuwse én de Duitse zon achter ons gelaten. Wat was het heerlijk om even drie weken te ont-stressen, te relaxen en lekker te doen waar je écht happy van wordt. Ik word namelijk écht happy van zon, zee, strand, wijntje, mijn familie en heerlijk eten. Daar kan ik echt intens van genieten en geeft mij een heerlijk gevoel. Vaak gooi ik dan een echte day-after-vakantiefoto op Facebook of Instagram om te laten merken dat ik het écht heel erg leuk hebt gehad. 

#Lovemylive

Mijn schoonzus en ik noemen deze foto’s #lovemylive. Foto’s met lachende gezichten en super knappe stralende mensen. Ik vind het altijd mooi om te zien omdat deze mensen écht geluk hebben gevonden. Maar weet je, niet iedereen is perfect. Het klinkt misschien heel schokkend maar iedereen heeft altijd wel iets. Sommige lachende gezichten op Facebook hebben een onmogelijke (peuter) puber thuis of een man die altijd het dopje van de tandpasta op de wasbak laat liggen. Sommige mamma’s zitten op vakantie huilend in de auto omdat hun dochter zo onaardig doet de hele dag (echt gebeurd?) 

Perfect is saai

Gelukkig hoeven we niet perfect te zijn, sterker nog perfect is eigenlijk super saai. Lekker jezelf zijn en toegeven dat je opvoeden moeilijk vind of dat je het lastig vind om meer te sporten of gezonder te eten dat vind ik stoer.

Op vakantie laat ik mij altijd iets meer gaan, drink ik iets te veel wijn en eet ik iets te veel toastjes met brie. Heel schokkend natuurlijk voor een gewichtsconsulent, maar ja ik ben gelukkig ook maar een mens. Na de zomer heb ik altijd super veel motivatie om dan weer lekker gezond te koken, minder te drinken en meer te sporten. Niet om perfect te zijn of om mooie plaatjes op de kanalen te gooien maar omdat ik me dan écht beter voel.  

Gezond niet perfect

Meer sporten, goed eten en goed voor jezelf zorgen helpt je om je beter te voelen. Ik durf wel toe te geven dat mijn leven niet perfect is en dat het soms hard werken is om een goede mamma, vriendin of vrouw te zijn. Gelukkig kunnen we heel veel van elkaar leren en kunnen we elkaar helpen door gewoon lekker onszelf te blijven. Zelfs in je bikini als je de hele tijd jezelf aan het vergelijken bent met anderen. Of als je voor de zesde keer tegen je kind zegt dat ze niet alle spulletjes bij de action uit te vakken moet pakken. Of als je je geplande gezonde salade inruilt voor een pizza. Wees niet zo hard voor jezelf, je hoeft niet perfect te zijn. Gezond willen worden is namelijk totaal iets anders dan perfect willen zijn. Mijn vakantie was heerlijk en ik heb nieuwe energie om dit jaar nog meer te gaan knallen. Op heel veel momenten was het super leuk en op sommige momenten ook even niet. Dat hoort er allemaal bij en dat maakt dat we leven en leren.

Het was niet perfect maar wel erg leuk!