Canva - Various Fruit Juices (1)

Hoe zit het met suiker in vruchtensappen?

Voor ongeveer 60% bestaat een mens uit water. Daarom heeft je lichaam elke dag drinken nodig. Maar extra suiker? Nou nee.
In vruchtensappen zit net zoveel suiker als in frisdrank. In een groot glas (250 ml) appelsap en sinaasappelsap zitten bijvoorbeeld zo’n zeven suikerklontjes. Als je sap drinkt krijg je dus ongemerkt veel suiker, en dus calorieën binnen. Maar een vol gevoel krijg je er niet van. Het drinken van sap leidt zo makkelijk tot overgewicht. Verder hebben mensen die suikerhoudende dranken drinken een grotere kans op diabetes type 2. Je lichaam moet namelijk elke keer heel veel insuline aanmaken om je bloedsuikerspiegel te verlagen. Hoe vaker je lichaam dat moet doen hoe minder goed je cellen reageren op de insuline in je bloed. Daarom is het goed om niet te vaak een suiker explosie te nemen.
In sap zitten wel wat vitamines, maar die krijg je al genoeg binnen als je elke dag twee porties fruit eet. In sap zijn bovendien de vezels die in fruit zitten verdwenen.

Denk maar eens na: waar krijg je een voller gevoel van? Van 3 sinaasappels eten of van een glas sinaasappelsap? Vervang daarom je glas sap door vers fruit of bevroren fruit en drink daarnaast water of thee. Water drinken kan misschien een beetje saai worden, voeg daarom eens vers fruit, groenten of kruiden toe zoals aardbeien, frambozen, blauwe bessen of komkommer of munt.

Wist je dat je voor een euro een jaar lang elke dag 1,5 liter kraanwater kan drinken? Water bevat geen calorieën, het is goed voor het milieu, makkelijk mee te nemen en zeker in Nederland overal te verkrijgen.

Hieronder staan een paar heerlijke combinaties voor een frisse dorstlesser. Meng 1 liter water met:
– 75 frambozen of bosbessen en ½ citroen
– 3 el granaatappel en 2 takjes munt
– 6 aardbeien en 1 takje tijm
– ½ sinaasappel en een stukje gemberwortel
– een paar komkommer linten met een takje munt

Vervang je sinaasappelsap en appelsap door een stuk fruit en drink daar water of thee bij. Gezond eten en drinken is helemaal niet saai, voeg een paar simpele ingrediënten toe en het smaakt heerlijk!

Canva - Christmas Mug and Popcorn

Vraag van de week!

Verbrandt je lichaam na acht uur ‘s avonds nog wel eten?

Regelmatig krijg ik de vraag van cliënten of ze na acht uur ‘s avonds nog wel mogen eten. Blijkbaar is er veel verwarring ontstaan over de tijdstippen en momenten dat wij ons voedsel mogen nuttigen. Er zijn natuurlijk ook talloze hippe diëten die ons allemaal vertellen dat we na acht uur niets meer mogen eten en dat we ook het liefst ons ontbijt moeten overslaan.

Ook na acht uur ‘s avonds en zelfs tijdens het slapen gaat je lichaam door met energie verbranden. Het maakt dus niet uit als je pas om tien uur ‘s avonds je bakje yoghurt met granola eet. Uiteindelijk gaat het erom hoeveel je gedurende een hele dag eet en beweegt.

Niet iedereen heeft hetzelfde aantal kilocalorieën nodig. Zo heeft een man meer kilocalorieën nodig dan een vrouw of moet je meer eten als je veel sport of een zwaar beroep uitoefent. Het maakt dus niet uit wanneer je het eet maar wel hoeveel je eet en wat je eet.
Let er bijvoorbeeld op dat je ‘s avonds niet gaat snoepen of snacken. Deze snacks bevatten veel suikers en zijn vaak hoog in het aantal kilocalorieën. Eet na het sporten altijd een goede herstelmaaltijd met voldoende eiwitten en koolhydraten zodat je spieren voldoende herstellen en je glycogeenvoorraden weer optimaal worden aangevuld.

Wel zorgt laat eten bij sommige mensen voor maagklachten of een onrustige slaap. Ook kan het je hormoonbalans verstoren als je ‘s avonds nog grote porties eet. Dit is natuurlijk erg persoonlijk en kan per persoon erg verschillen. Kijk daarom goed naar wat voor jou lichaam het beste werkt.

Het is dus niet waar dat je lichaam na acht uur niets meer gaat verbranden. Het gaat erom dat je de juiste voedingsmiddelen gebruikt waarop je lichaam optimaal energie kan vrijmaken. Gezond eten dus, waarin je volop varieert in soorten fruit en groenten en dit aanvult met eiwitten, gezonde vetten en langzame koolhydraten.

Canva - Red Autumn Trees

Iedereen heeft wel iets

Goede start, maar dan….. 

Heb jij dat ook wel eens? Je begint super gemotiveerd ergens aan, maar na een paar weken ben je je doel al weer uit het oog verloren. Je begint op 1 september met goede moed en halverwege de maand zit je in het weekend toch weer een hele reep chocola weg te eten, gevolgd door een flesje rode wijn én een pak toastjes met kip kerrie. Herken jij dit ook? Ik denk dat iedereen hier wel eens last van heeft. Ik denk dat ik niet de enige ben die er soms keihard van kan balen dat iets niet lukt. Vaak ga ik dan ook nog eens vergelijken met mijn vriendinnen, die (zo vind ik) wel allemaal heel slank en gelukkig zijn.

Iedereen heeft wel iets

Als ik iets heb geleerd van mijn proces tijdens het afvallen dan is het wel dat ik moest stoppen met vergelijken. Het is het niet waard om je de hele dag bezig te houden met al die andere mensen om je heen. Ik hoor het vrouwen zo vaak zeggen: ‘maar weet je, die vriendin kan alles eten en komt niets aan.’ Ik zeg dan ook altijd: ‘misschien vindt ze zelf dat ze te mager is, of dat haar benen te lang zijn of dat ze geen mooie ronde billen heeft in haar lievelingsbroek.’  

Lieve vrouwen: stop met vergelijken!

Vergelijken met anderen brengt je nooit verder! Het zorgt er alleen maar voor dat je je niet goed gaat voelen. Afvallen en gezonder worden is een proces voor jezelf. Kijk naar je eigen proces en kijk vooral naar de dingen die JIJ goed hebt gedaan. Als ik de hele tijd mijn focus blijf houden op anderen wanneer kan ik dan trots zijn op mezelf? Ik weet als geen ander dat het moeilijk is om niet te vergelijken. Soms zit je gewoon even niet zo lekker in je vel omdat de vakantie over is, het de hele dag regent of dat alles gewoon stom is. Dat kan en dat mag ook. Maar is het dan juist niet heerlijk om gewoon die vriendin eens te bellen en te zeggen dat het even niet zo gaat? In plaats van vergelijken kan je elkaar dan juist heel erg versterken, daar heb je vrienden voor! 

Ont-stressen

Als je verder wilt komen heeft het geen zin om je focus te leggen op de dingen die niet goed zijn gegaan. Misschien heb je in de maand september je doelen iets te scherp neer gezet. Misschien is het niet haalbaar om te zeggen dat je nooit meer een stukje chocola mag eten. Geniet momentjes met een kopje thee én een stukje chocola zijn juist heel belangrijk, zo kan je ont-stressen. Wist je namelijk dat stress de grootste veroorzaker is van het feit dat jij geen gewicht kan verliezen? Stress zorgt ervoor dat het hormoon Cortisol wordt aangemaakt. Dit hormoon zorgt er voor dat je geen vet kan verbranden maar juist vet gaat opslaan. Daarom is het heel goed om deze geniet momenten te koesteren.  

Succes mag je vieren

Als het even niet zo goed gaat of als je niet zo lekker in je vel zit, probeer dan eens een stukje te wandelen of te fietsen om je hoofd leeg te maken. Je zal echt merken dat je je daardoor al een stukje beter gaat voelen. Als je goed voor je zelf zorgt door gezond te eten en lekker te bewegen zul je merken dat je je beter gaat voelen en meer energie krijgt. Stel niet te hoge eisen, kijk naar de dingen die je goed hebt gedaan en koester de geniet momentjes. Elke stap die je maakt is er één en elk succes mag je vieren!