Canva - Autumn Season (1)

Als de blaadjes vallen hebben we het gelukshormoon nodig!

Wat is de herfst toch een mooie tijd van het jaar. Misschien regent het iets meer dan in de zomer maar als de zon schijnt en alle gekleurde blaadjes liggen op de grond dan is het zo mooi in het bos. Vaak ga ik deze tijd van het jaar wat vaker naar het bos toe, lekker een stuk wandelen samen met mijn kids en met mijn man. We lopen dan vaak kabouterpaden, waarbij je kids druk op zoek zijn naar kabouters en je zelf dus wat meer écht kan genieten van de natuur om je heen.

Als ik erg druk ben met alle honderdduizend dingen waar ik altijd druk mee ben, dan vind ik het heerlijk om even nergens aan te denken. Dat nergens aan denken lukt mij altijd beter in de natuur, heb jij dat ook? Dat je dan écht even je hoofd leeg kan maken en gewoon kan genieten van de dingen om je heen.

Serotonine

Goed je rust pakken maar ook lekker in beweging blijven is extra belangrijk nu het wat donkerder begint te worden. Door te bewegen komt het gelukshormoon serotonine vrij en daar worden we allemaal happy van! Serotonine is een stofje, een neurotransmitter, die je lichaam aanmaakt en je een goed gevoel geeft. Een gebrek aan serotonine voelt echt niet fijn. Je voelt je dan wat vaker eenzaam, depressief of bang en je hebt veel vaker stemmingswisselingen. Daardoor heb je ook weer meer behoefte om te gaan snaaien want de snelle koolhydraten uit snoep, chips en chocola geven je een dopamine shot. Door de aanmaak van dopamine kan je je weer heel even goed voelen. Dit is ook maar van korte duur. Denk maar eens na als je een reep chocola hebt gegeten dan voel je je vaak even heel lekker en goed maar daarna is dat fijne gevoel al snel weer weg.

Serotonine is een stofje, een neurotransmitter, die je lichaam aanmaakt en je een goed gevoel geeft.

Tryptofaan

Serotonine geeft je dat fijne gevoel veel langer en het zorgt er voor dat je lekker in je vel zit. Het heeft ook een kalmerende werking en zorgt ervoor dat je rustig wordt en minder piekert. Tryptofaan is de grondstof van serotonine en bronnen daarvan zijn: haver, melk, bananen, tonijn, kaas, gevogelte, pinda’s en chocola (dan wel de pure variant met minimaal 70% cacao). Ook bevind het zich in zonnebloempitten, sesamzaadjes en pompoenpitten. Daarnaast is het belangrijk dat je voldoende vitamine B3, B6 en magnesium binnenkrijgt. Met een gevarieerd voedingspatroon met lekker veel groenten en een handje noten per dag zit je hier al snel aan. Daarnaast is het belangrijk dat er voldoende vitamine D wordt aangemaakt. Vitamine D wordt aangemaakt door zonlicht op je huid. Lekker gaan wandelen dus, ook als de zon niet schijnt maakt je lichaam vitamine D aan als je buiten bent.

Gezonde darmflora

Serotonine wordt voor 90% in je darmen aangemaakt. Het zenuwstelsel van je darmen zijn net zo complex als die van je hersenen. Een gezonde darmflora is dus heel belangrijk voor het aanmaken van het gelukshormoon. Werken je darmen niet optimaal kan je lichaam niet optimaal serotonine produceren. Een voedingspatroon met volop groenten, gezonde vetten, gefermenteerde voeding en veel water zorgt voor een gezonde darmflora. Daarnaast houden gezonde darmen van beweging, elke dag een half uurtje lopen is al een hele goede stap.

Toegevoegde suikers

Nog een goed weetje is dat tryptofaan (de grondstof van serotonine) zich hecht aan fructose. Fructose is een simpele koolhydraat die voornamelijk in fruit en honing voorkomt en het zit ook in veel producten die je in de supermarkt kan vinden. Kijk maar eens op de verpakkingen en je zal zien dat fructosesiroop of glucose-fructose (siroop) erg veel aan producten is toegevoegd. Als je hier te veel van binnen krijgt kan je lichaam dat niet goed opnemen. Zowel fructose als tryptofaan verlaten ongebruikt je lichaam en dat is zonde. Hoe minder grondstof van serotonine, hoe minder er kan worden aangemaakt in je lijf en hoe minder happy je zal zijn. Geloof me, die toegevoegde suikers zijn dus echt helemaal nergens goed voor.

Hopelijk heb ik jou iets mee kunnen geven uit de wondere wereld van onze hormonen. Je kan je met voeding dus niet alleen fysiek beter voelen maar ook mentaal. Gezonde voeding zorgt voor gezonde darmen wat er weer voor zorgt dat wij ons daadwerkelijk beter voelen. Als je je beter voelt heb je ook meer zin om dingen te doen, om te bewegen of om zelfs de stap te zetten naar de sportschool. Gezond eten en meer bewegen is daarom zo goed voor je! Maak kleine stapjes per dag of per week, dan kom je er ook!

Dit bericht delen :

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email