Canva - Various Fruit Juices (1)

Hoe zit het met suiker in vruchtensappen?

Voor ongeveer 60% bestaat een mens uit water. Daarom heeft je lichaam elke dag drinken nodig. Maar extra suiker? Nou nee.
In vruchtensappen zit net zoveel suiker als in frisdrank. In een groot glas (250 ml) appelsap en sinaasappelsap zitten bijvoorbeeld zo’n zeven suikerklontjes. Als je sap drinkt krijg je dus ongemerkt veel suiker, en dus calorieën binnen. Maar een vol gevoel krijg je er niet van. Het drinken van sap leidt zo makkelijk tot overgewicht. Verder hebben mensen die suikerhoudende dranken drinken een grotere kans op diabetes type 2. Je lichaam moet namelijk elke keer heel veel insuline aanmaken om je bloedsuikerspiegel te verlagen. Hoe vaker je lichaam dat moet doen hoe minder goed je cellen reageren op de insuline in je bloed. Daarom is het goed om niet te vaak een suiker explosie te nemen.
In sap zitten wel wat vitamines, maar die krijg je al genoeg binnen als je elke dag twee porties fruit eet. In sap zijn bovendien de vezels die in fruit zitten verdwenen.

Denk maar eens na: waar krijg je een voller gevoel van? Van 3 sinaasappels eten of van een glas sinaasappelsap? Vervang daarom je glas sap door vers fruit of bevroren fruit en drink daarnaast water of thee. Water drinken kan misschien een beetje saai worden, voeg daarom eens vers fruit, groenten of kruiden toe zoals aardbeien, frambozen, blauwe bessen of komkommer of munt.

Wist je dat je voor een euro een jaar lang elke dag 1,5 liter kraanwater kan drinken? Water bevat geen calorieën, het is goed voor het milieu, makkelijk mee te nemen en zeker in Nederland overal te verkrijgen.

Hieronder staan een paar heerlijke combinaties voor een frisse dorstlesser. Meng 1 liter water met:
– 75 frambozen of bosbessen en ½ citroen
– 3 el granaatappel en 2 takjes munt
– 6 aardbeien en 1 takje tijm
– ½ sinaasappel en een stukje gemberwortel
– een paar komkommer linten met een takje munt

Vervang je sinaasappelsap en appelsap door een stuk fruit en drink daar water of thee bij. Gezond eten en drinken is helemaal niet saai, voeg een paar simpele ingrediënten toe en het smaakt heerlijk!

Dit bericht delen :

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email